Month | Year | Speakers (Reporters) | Contents |
5 | 2006 |
Yoshida Mariko (Tsuda College) |
Workshop: Warming-up activities Rafting, number games, birthday games, bodily alphabet, etc. |
6 |
Miyazaki Michiharu (Toho Elementary School) |
Workshop: Warming-up activities Count up, rafting, mapping favourites, freeze frames, etc. |
|
7 |
Kobayashi Yuriko (Kawamura Gakuen Woman’s Univesity) |
Experience a British drama workshop ‘A monster named Brandin’ The participants joined the community in the story as the villagers, interacted with each other, and experienced processes of decision making. |
|
9 |
Yasuhara Miyo (Mitaka City Dai-3 Middle School) |
Original workshop: ‘Spices’ This was an instantiation of acquisiton-oriented lessons on the Age of Exploration. Mind maps, card games, read and run (an activity for information gathering), photo languages, etc. |
|
10 |
Takao Takashi & Sengoku Keiko (Hitotsubashi University) Mitaka City Dai-3 Middle School |
Workshop: Activities of impromptu games Instant tell-a-tale mixes, dolphin trainers, in-and-out, etc. |
|
11 |
Takayama Noboru (Wako High School) |
Workshop: Activities of physical expression The talking stick, count down, point at X, eye contact, birthday circles, read and respond, finding imaginary objects in a piece of paper, etc. |
|
12 |
♦ Kubo Takeshi (Women’s Junior College of Nippon Sport and Science University) |
Workshop: Nurturing ‘leiblichkeit’ Whose hand is this?, taking temperatures, finding evidence of life, taking the pulse, breathing, pay attention to your soma, etc. |
|
4 | 2007 |
Ikegame Masao (Tokyo Metropoitan Komei Special School) |
実演 ペープサート劇’もちもちの木’,ブラックライト使用 斎藤喜博先生との出会い,私にとっての表現,養護学校に勤めて,障害の重い児童の’みる,きく’活動など |
4 |
Motoyama Akira (Katsushika City Honden Middle School) |
授業practicereport’回転寿司の授業’ 水産資源や流通,経済の問題を多角的に考える。クイズ,資料を多用し,様々な立場から考えさせる生徒参加型授業 |
|
5 |
♦Tadashi Yoshiaoki (Dramacation Spread Center) |
ワークショップ’ドラマケーションを体験する’ 人間と鏡,主人と従者,エアー手裏剣,ワンタッチオブジェなど |
|
5 |
Izumi Chisato (Toin Secondary Education School) |
授業practicereport’ホッブスからの挑戦状’ 倫理社会。講義の後,先生は挑戦状を残し教室外へ。生徒たちはホッブスの哲学から何を学んだか |
|
6 |
Yagi Nobuyoshi (『関西文学』編集次長,演劇プランナー,ドラマ・ティーチャー) |
ワークショップ’俳優の演技トレーニング’ 感情表現,相手との交流のエクササイズ,キャラクター造形など’気’を出すなどのウォーミング・アップから始まり,’感情表現’のエクササイズ,’相手との交流’のエクササイズなどさまざまなエクササイズを体験 |
|
6 |
Umei Yoko (Nishi Tokyo City Yato Elementary School) |
授業practicereport’ヨルダンってどんな国?’ ‘The mantle of the expert’技法を使って。仮想旅行での発見や気づき, ‘ヨルダンの旅班別行動’,’ヨルダンの衣装の秘密’,’ヨルダンの食文化―ホブサについて’など |
|
10 |
Makino Shigeko (Okayama Prefectural Kurashiki Seiryo High School) |
授業practicereport 国語’『舞姫』裁判’他 『平家物語』群読,『源氏物語』パネルディスカッション,『こころ』ディベート,『舞姫』の豊太郎は有罪かなど |
|
10 |
Miyake Noriko (Okayama City Okayama Korakukan High School) |
授業practicereport’国語表現”地球の未来’ それぞれの人生(男性版・女性版),朗読劇,住宅計画,身体を使ったcommunicationゲームなど |
|
11 |
Sugama Masamichi (Jiyu-no Mori Gakuen) |
授業practicereport’授業づくりと世界づくりを結ぶ’ ‘あなたならどうする?ナチスのユダヤ人迫害問題を考える’他教師としての原点,授業で深くともに学ぶ場をつくる,社会科教師として生きるということ,’未完の一教師’であり続けるということなど |
|
3 | 2008 |
♦Jonothan Neelands (University of Warwick, UK) |
ワークショップ’移民’ 7枚のイラストを見て,’移民’の物語を想像する。別れの場面の再現,移民に行く理由を考える,旅立ちに手渡す手紙作成など様々なアクティビティをおこなう。最後に皆で一枚の家族写真となって終了する |
6 |
Aoki Sachiko (Yamaguchi Prefectural Ube High School) |
授業practicereport’ラジオドラマ制作による表現educationマネジメント研究’practice例’Yamaguchi弁講座”私は農高の牛”風船爆弾’ほか放送ドラマづくりを通して自己の思いを言語化し,他者に伝える力をつけていったHigh School生たちの姿をreport | |
7 |
Miyazaki Michiharu (Toho Elementary School) Toho Elementary Schoolで実施 |
Open lessons 全劇研に向けた創作dramawork『歯型』準備 子供たちの数次にわたる練習の第1回目を参観。ウォーミングアップ・アクティビティで身体ほぐし,心ほぐしをおこなう |
|
10 |
♦Hanasaki Saki (Engeki (Drama) Design Guild) |
ワークショップ’The forum theatreにふれる’ ミラーゲーム,彫刻家と素材,などThe forum theatreの理論と実際を体験。お題は『ノーリアクション』『クレーマー』など |
|
12 | 2011 |
Fujita Marikokoko (Muroran Otani High School) |
授業practicereport’私はミミズ’ acquisiton-orientedの理科の授業。トマト,ミミズ,シャチ,ワラジムシ,クリオネ・・・,さまざまな生物について調べ,グループごとにその生物になりきって発表 |
5 | 2012 |
♦Mark Langager (International Christian University) |
講演’海外から見た日本のeducation’ 日米比較から日本のeducationの特徴を探る。人類学的education学アプローチ。日本文化の中にある’精神education’日本の伝統的美徳など |
7 |
♦ Yagi Arisa (Tokyo Women’s University of Physical Education) |
ワークショップ’ダンス・セラピー入門~〈からだ〉にふれて〈こころ〉と出会う’ まねっこダンスでウォーミング・アップ,2人組で身体の深部感覚やエネルギーの覚醒,さらに参加者全体で自由なイメージや表現世界の形成へとさまざまなダンスを体験 |
|
10 |
♦ Hotate Michihisa (Historiographical Institute, the University of Tokyo) |
講演’神話をどう語り,どう教えるか’ 東日本大震災を契機におこなわれた研究の紹介。’古事記”日本書紀’などに表れる日本の神のイメージをつかむ。それらは古代の噴火や地震のイメージと深い関係。時代とともに龍神信仰や怨霊信仰に変容。report者による小学校での授業も紹介 |
|
11 | Takeda Fumiko (Ritsumeikan University) & Yoshida Mariko (Tsuda College) |
創作ワークショップ’トウェイン・ワークショップ’ トムの世界を演じるRole-playing。ジグソー法で情報共有し,再演。違いを味わう。翌年の’ハックルベリー・フィンの冒険’へと発展する元となったWS |
|
12 |
♦ Fujii 頌己 (Nihon University) ♦ Ogata 頌紀 (Nihon University) ♦ Kimura Keiichi (Nihon University) コメント ♦ Tsuda 喬 (Nihon University) ♦ Ogata 頌紀 (Nihon University) Unai Kazufumi (St. Margaret’s Junior College) ♦ Tomita Tsunaki (Nihon University) |
reportおよび映像’パラリンピック・ロンドンまでの歩み,そして木村敬一君の活躍’ 講演’普通校でのeducation実習を振り返って~’ ロンドン・パラリンピックの活躍report,生い立ち,視覚障害者である木村氏の普通校でのeducation実習経験など report’普通校における障害のある学生のeducation実習の現状と課題’ |
|
12 |
♦Okochi Naoyuki (University of Tokyo) |
○report’視覚障害者支援からみた普通校における障害者のeducation実習’ | |
4 | 2013 |
♦Tsujimoto Isao Tsujimoto Kyoko (Studio for Cultural Exchange) |
講演’Voices from Japan’ 東日本大震災を体験した人々が新聞歌壇に投稿した作品を英訳し,ニューヨークなど各地で紹介。東京のインターナショナルスクールとも交流 |
7 |
♦Onoe Akeyo (Ritsumeikan University) |
ワークショップ’ドラマセラピー―その漸進的発展ワークの体験’ ドラマセラピーで使われるアクティビティを体験。’ものさし’,’イメージ渡し’,’心の障害物を乗り越えるアクティビティ’など |
|
11 |
Hayashi Hisahiro (Seikei Elementary School) |
授業practicereport 2年生生活科の授業practice ‘お天気さいばん’雨チーム,晴れチームに分かれて観察したことを演じる。自然認識,社会認識を深める。’なりきり詩’創作と朗読,朗読劇化など |
♦は外部講師,( )内所属は当時のもの
Date | Type | Contents |
26/03 | Seminar |
|
12/03 | the 51st Regular Meeting |
|
05/01 |
the 50th Regular Meeting |
|
17/12 | Akariza at Ooi |
|
12/11 | the 49th Regular Meeting |
|
13/11 | the 48th Regular Meeting |
|
17/10 | the 47th Regular Meeting |
|
18/09 | the 46th Regular Meeting |
|
26/08 | Akariza in Muroran |
|
24/07 | the 45th Regular Meeting |
|
16/07 | Akariza in Akita |
|
20/06 | the 44th Regular Meeting |
|
15/05 |
the 43th Regular Meeting |
|
17/04 |
the 42nd Regular Meeting |
|
Date | Type | Contents |
27/03 | Seminar |
|
23/01 | the 41st Regular Meeting |
|
12/12 | the 40th Regular Meeting |
|
14/11 |
the 39th Regular Meeting |
|
18/10 | the 38th Regular Meeting |
|
18/09 | the 37th Regular Meeting |
|
03-04/08 |
the 36th Regular Meeting |
|
18/07 | the 35th Regular Meeting |
|
21/06 | the 34th Regular Meeting |
|
16/05 |
the 33rd Regular Meeting |
|
18/04 | the 32nd Regular Meeting |
|
Date | Type | Contents |
27/03 | Seminar |
|
14/03 | the 30th Regular Meeting |
|
05-06/01 | the 29th Regular Meeting |
|
13/12 | the 28th Regular Meeting |
|
15/11 | the 27th Regular Meeting |
|
18/10 | the 26th Regular Meeting |
|
20/09 | the 25th Regular Meeting |
|
01-03/08 | Zengekiken Workshop |
|
19/07 | the 24th Regular Meeting |
|
21/06 | the 23rd Regular Meeting |
|
17/05 | the 22nd Regular Meeting |
|
19/04 | the 21st Regular Meeting |
|
Date | Type | Contents |
29/03 | Seminar |
|
27-28/03 |
the 20th Regular Meeting |
|
26-27/01 | the 19th Regular Meeting |
|
15/12 | the 18th Regular Meeting |
|
17/11 | the 17th Regular Meeting |
|
13/10 | the 16th Regular Meeting |
|
08/09 | the 15th Regular Meeting |
|
21/07 | the 14th Regular Meeting |
|
16/06 | the 13th Regular Meeting |
|
12/05 |
the 12th Regular Meeting |
|
07/04 |
the 11th Regular Meeting |
|
Date | Type | Contents |
17/03 | the 10th Regular Meeting |
|
27/01 | Semiar for Intercultural Education Society of Japan |
|
05-06/01 | the 9th Regular Meeting |
|
16/12 | the 8th Regular Meeting |
|
18/11 | the 7th Regular Meeting |
|
21/10 | the 6th Regular Meeting |
|
09/09 | the 5th Regular Meeting |
|
22/07 | the 4th Regular Meeting |
|
17/06 | the 3rd Regular Meeting |
|
20/05 | the 2nd Regular Meeting |
|
08/04 | the 1st Regular Meeting |
|
Note: Names and titles are those at the time of presentation.